Jag låter
mina tankar gå till rösten jag börjat uppfatta sen jag fick flintyxan i min
hand första gången.
”Som jag sa till dig tidigare så har alla dina erfarenheter haft betydelse för
det som nu är din uppgift, säger den. Både de som du kunnat glädjas åt och de
som gjort ont. Du levde många år med en smärta inom dig, men det var en del av
din väg att den skulle omvandlas, att den skulle fördjupa din möjlighet att
förstå livet. Att förstå mer om vem du är och den verklighet som ligger bakom
din tid på jorden. De svåra relationerna har också lärt dig om kärleken. Fast
på ett annat sätt. Och för dig var de en del av vägen, av det som formade dig.
Din son var den som hade störst betydelse för dig när det gällde att möta det
svåra för att förstå det.”
Jo, hon minns det tydligt. Hur den där
resan in i henne själv hade börjat.
En dag när hon själv hunnit bli mamma sitter hon trött och håglös och ser sin
tvåårige son som springer över golvet. Han har ett skratt som bubblar ur honom.
En glädje över att finnas till och springa fram över golvet
Där börjar en insikt om att hon själv gått in i sitt vuxenliv som en som bar
ett gråtande barn inom sig. Ett barn vars gråt då och då tränger ut i hennes
yttre verklighet och ställer till problem för henne. Blandar sig i det som är
hennes Nu.
Ett sånt skratt hade jag också en gång, tänker hon. Vad har det blivit av det?
Vart har det tagit vägen?
Det är då hon börjar leta efter sitt
försvunna skratt som hon kommer fram till en mur i sig själv. Där hon både står
utanför och bankar och ligger hopkrupen där bakom och gråter. Hon vet att hon
måste bli ett med henne där bakom muren, att det är i hennes övergivna gråt som
skrattet ligger undangömt.
Med både tålamod och ilska lyssnar hon
till vad gråten handlar om. Hon växlar mellan att vilja omfamna och att vilja
slänga ut det gråtande barnet.
”Förstår du inte att din gråt därinne i
din håla hindrar mig från att skratta här ute i verkligheten, att du hindrar
mig i det som är mitt liv här och nu” kan hon fräsa åt henne. Andra dagar vill
hon bara omfamna henne och trösta henne. Lyssna till vad det är som gjort henne
så ledsen.
”En gång
hade jag också ett skratt” säger flickan bakom muren.
”Vad var det som hände” säger jag därutanför.
Vad det var
som hände då när hennes skratt, glädje och tillit blev till gråt, rädsla och
otrygghet kan hon inte riktigt minnas.
Liksom hon
inte minns så mycket av vad som hände under de första åren, utan mestadels
förstår genom senare iakttagelser så kan hon inte heller minnas förändringen.
Då tilliten gick förlorad.
Hon flyttade från mormor. Till en ny familjesituation,
när hennes föräldrar gift sig och där nya syskon kom till.
Vartefter
som åren går och hon lyssnar på och tröstar det gråtande barnet så blir gråten
svagare, den stör inte lika mycket därute i hennes Nu. Men bilden av det gråtande barnet är en del
av henne själv.
Tills en dag. Många år efter att resan
in i henne själv hade börjat.
Det är
frigörande dans med Berit på kursgården. Eller egentligen som Berit själv
uttryckte det när hon bokade in kursen ”en blandning mellan frigörande dans och
gudinnekurs” Kvinnan dansar. Den var ett återkommande inslag under många år,
veckan efter midsommar, onsdag kväll till söndag eftermiddag.
Vi började med en tidig kvällsmat för
att sen ha ett kvällspass med presentation och ett kort danspass. Vi är många,
15 kursdeltagare + mig och Berit. Vi blir en stor cirkel som fyller rummet där
vi sitter på golvet. Efter en kort introduktion ber Berit oss att sätta oss två
och två mitt emot varandra. Det är ojämnt antal kursdeltagare så det finns
plats för mig att vara med. Vi sitter
blundande på golvet mitt emot varandra. När Berit efter en stund ber oss öppna
ögonen ger hon oss instruktionen att ta ögonkontakt med varandra och att sen
överlämna en gåva till varann.
Jag som inte deltog på riktigt samma
villkor som övriga kursdeltagare brukade i såna sammanhang alltid håll mig
själv lite i bakgrunden och låta övriga komma fram först. Kvinnan som sitter mitt emot mig är vacker på
ett stillsamt sätt, något yngre än jag själv. Hon har mörkblont uppsatt hår och
hon ser på mig med vänliga blå ögon. Hon ser mig rakt i ögonen, utan tvekan.
Hon överlämnar till mig ett strå med smultron.
Jag ger henne ett leende. Vi fortsätter att se på varandra. När alla i
cirkeln har överlämnat gåvorna till varandra uppmanas vi att i paret berätta
för varann om våra upplevelser.
”Märkligt att du gav mig ett strå med smultron” säger jag.
”Det är för mig en association till min mormor som var en mycket viktig person
för mig. När jag var hos henne brukade jag plocka smultron i vägkanten och trä
upp dem på ett strå.”
”Det vara bara självklart att det var det jag skulle ge dig” svarar hon. Jag
vet inte varför. Men det var självklart. Det bara fanns där.”
Sen ett kort
danspass innan det är dags för kvällste och slut för idag.
Inför Berits
kurser hade jag alltid förberett så mycket som möjligt så att jag också skulle kunna
vara med och dansa. ”Kvinnan dansar” var en av sommarens höjdpunkter. Men mitt
första ansvar var att laga mat till kursen och att tillhandahålla det som i
övrigt behövdes för att allt skulle fungera.
Kursdeltagarna hjälper till med att plocka fram frukost, att duka och sätta in
i diskmaskinen efter måltiderna, flytta bord och stolar och sopa golvet innan
varje danspass. En liten insats för var och en men som ändå för mig innebär en
avlastning på kanske en timme om dagen i mina långa arbetsdagar.
Jag kan inte delta i hela kursen, jag måste välja vad jag ska vara med på och
vad jag ska välja bort.
Förmiddagens pass om gudinnehistoria var
jag med på förra året så det kan jag hoppa över och istället vara med och dansa
på eftermiddagen. Då tar vi lasagnen till lunch idag när jag har hela
förmiddagen i köket, så hinner jag baka en omgång limpor till kvällsmaten
också. Potatis och purjolöksoppan
förbereder jag medan övriga har ledig tid efter lunchen.
När det är dags att börja dansa igen 15.30 är jag klar att vara med. Kommer
springande när de andra redan är på väg att sätta igång. Men det gör inget.
Berit accepterar att jag går in och ut i det som sker. Jag söker kontakt med
henne när jag kommer innanför dörren och om det någon gång är ett känsligt läge
så visar hon det med en handrörelse och jag drar mig tillbaka. Alla i gruppen
är införstådda med att jag kommer och går och att det är okej.
Berit drar upp musiken. Jag känner
motstånd i kroppen, musiken får inte riktigt tag i mig. Som alltid pratar Berit lite då och då. ”Låt
kroppen bestämma. Det finns inget rätt eller fel. Låt din kropp uttrycka det
som den vill uttrycka och berätta. Och om inget särskilt händer så fortsätta
bara röra på dig ändå. Om du blir trött så rör dig lite långsammare, men
fortsätt röra på dig. Låt hela tiden fötterna vara i rörelse. Känn efter om det är nån speciell del av
kroppen som vill nåt. Och låt hela tiden fötterna vara i rörelse. Om du känner
dig spänd nån stans i kroppen så dansa med den spända kroppsdelen, dansa med
spänningen och liksom massera den inifrån.”
Jag rör mig med motstånd, musiken får
inte tag i mig. Min ena axel är stel och
spänd. Jag låter den bli ännu mer spänd
för att riktigt känna den, jag låter den röra sig mjukt för att mjuka upp den
inifrån. Jag tänker att spänningarna i min kropp kommer från det trauma jag bär
med mig från min barndom då jag känt mig utsatt. Jag vill tränga igenom spänningen,
gå in i den och bli av med den. Men det är som stopp så jag blir stilla där
mitt i den pulserande musiken. Jag blir bara stående stilla och lyssnar till det
som händer i min kropp. Jag står lite i utkanten av gruppen, lite åt sidan nära
dörren. Jag står alldeles stilla och min tanke, mitt sinne förväntar sig att
höra gråt där inifrån. En övergiven olycklig gråt. Jag står stilla och väntar
på den.
Då händer något, och det är inte gråten som kommer. Det är en insikt som
kommer. Jag har trott att jag hade en olycklig barndom, men det är inte helt sant.
Där bakom fanns något annat. Bakom henne som står där och gråter sin övergivna
gråt så fanns en annan. Insikten fyller
mig med en stillhet, och en vetskap fyller hela min kropp. Jag blir verkligen
stilla där i all rörelse omkring mig. Med en insikt som fyller hela mig med en
tacksamhet till den lilla flicka som finns där. Hon som under alla dessa år
bevarat den här vetskapen till dess att jag var redo att ta emot den. Insikten
att jag hade en lycklig barndom. Bakom den lilla flickan med sin övergivna gråt
fanns en annan. Hon som fått med sig en skatt. En kärlek som gör att hon når in
i djupet av sitt eget väsen och kan känna kontakt med sitt gudomliga ursprung.
Som en port till det gudomlig. När hon står där i sin stillhet på dansgolvet
ser hon det så tydligt inom sig. Den lilla flickan och mormor där i köket en
gång för länge sen.
Och hon, som står där på dansgolvet, vet att hon nu fått något som förändrar
hennes syn på sig själv. Hon ser för sig hur hon går där barfota på den lilla
grusvägen och tittar efter smultron i vägkanten, plockar dem och trär upp dem
på strået av timotej som hon har i handen. När strået är fullt går hon hem och
visar mormor som häller upp en liten skvätt grädde i en kopp som hon kan äta
tillsammans med smultronen.
Sen släpper
motståndet i kroppen och den följer musiken i en rörelse som sträcker sig
utanför hennes fysiska kropp och liksom utvidgar henne. Den utgår från nånstans i djupet av hennes
väsen och sträcker sig utanför hennes fysiska kropp, den fyller varje cell i
hennes väsen och hon blir dansen som dansar henne. Hon följer med i den häftiga
musiken som sen övergår till ett lugnare lågmält luftigt tempo för att till
slut bli stillhet. Efteråt ligger alla på golvet. Berit uppmanar oss att ligga
kvar och integrera upplevelsen. Trots att det är vad jag helst skulle vilja så
reser jag mig upp för att gå in till köket och göra färdigt kvällsmaten.
Det är så villkoret för mitt deltagande ser ut. Och jag har fått mer av det här
danspasset än jag någonsin kunnat förvänta mig. Jag är trött men fylld av en
djup känsla av tillfredställelse när jag står vid spisen och rör i soppgrytan.
Kommentarer
Skicka en kommentar